Před nedávnem spustil ÚCL Portál provozovatele, kde si můžete mnohem
jednodušeji a hlavně online žádat o OkP v rámci kategorie SPECIFIC.
Potřebujete zrovna vy využívat nový portál provozovatele? Do jaké
kategorie patříte? Jak se vypořádat se složitějším provozem? Na to a
spoustu dalšího najdete odpovědi v tomto článku. Takže hezky popořadě.
Rekapitulace nových jednotných evropských pravidel pro drony
Při létání s dronem se už nerozlišuje rozdíl mezi komerčním a hobby letem, ale posuzuje se míra rizika provozu dronu. Na základě toho evropská bezpilotní legislativa dělí provoz do 3 kategorií. OPEN, SPECIFIC a CERTIFIED. Otevřená kategorie se dále dělí na podkategorie A1, A2 a A3. To, do které z těchto podkategorií patříte, určuje buď vzletová hmotnost dronu nebo “C” štítek, který na dron umístí výrobce. Pokud pravidla otevřené kategorie jakkoliv omezují váš provoz, je potřeba získat oprávnění k provozu (OkP) pro provoz v kategorii SPECIFIC. Poslední certifikovaná kategorie CERTIFIED je zamýšlená do budoucna pro drony, které budou provozovány v podmínkách podobných dnešnímu velkému civilnímu letectví.
TIP: Jak na létání s dronem nad městy?
Zajímá vás jaká jsou pravidla pro létání nad městy a chcete vědět, kdy je potřeba jaké povolení? Mrkněte na náš článek o létání s dronem nad městy.
V rámci kategorie SPECIFIC potřebujete OkP
V tomto článku se ale hlavně zaměříme na létání v kategorii SPECIFIC. Aktuální možnost provozu ve SPECIFICu představuje už zmíněné OkP. Jedná se o schválení konkrétního letu (nebo série letů) na konkrétním místě pro konkrétní piloty v konkrétním časovém rozmezí (maximálně 2 roky) Úřadem pro civilní letectví (ÚCL).
Mimo OkP bude do budoucna možnost létat ve specificu podle tzv. standardních scénářů. Bude se jednat o předem stanovená pravidla, která když budou pilotovi vyhovovat, nemusí žádat o OkP a postačí pouze podat prohlášení na ÚCL. Na to si každopádně budeme muset ještě chvilku počkat.
Poslední možností provozu ve SPECIFICu je LUC neboli Light UAS Operator Certificate. Ten se ale týká pouze právnických osob. Provozovatelé dronů mohou požádat ÚCL, aby posoudil jejich organizaci a vyhodnotil, zda jsou schopni sami posoudit riziko operace. Pokud toto osvědčení firma získá, může pak provádět lety podle standardních scénářů bez předložení prohlášení nebo si samoschvalovat lety dronu bez žádosti o povolení.
2 možnosti, jak získat OkP
Pokud se ale vrátíme k OkP, tak existují 2 možnosti, jak ho získat.
Druhá možnost pro získání OkP je využití nového portálu provozovatele, ve kterém vyplníte potřebné údaje a ÚCL přes něj s vámi bude komunikovat. Jak ale pracovat s portálem provozovatele?
Jak pracovat s Portálem provozovatele dronu?
Do portálu provozovatele se přihlásíte na stránkách ÚCL.
K přihlášení budete potřebovat svou e-identitu případně ověření datovou schránkou za předpokladu, že je provozovatelem firma.
Následně budete muset zadat svoje číslo provozovatele. Pozor, je potřeba zadat úplný řetězec čísla provozovatele. Tento řetězec obsahuje vedle registračního čísla provozovatele UAS, kterým se provozovatel prokazuje, také 3 doplňkové, náhodně generované alfanumerické znaky oddělené spojovníkem.
Jakmile budete v portálu provozovatele, stačí už vytvořit novou žádost a začít vyplňovat.
V žádosti najdete stejná políčka jako při vyplňování OkP postaru “na papír”. Jedna z velkých výhod je ale tvorba dopadové oblasti. Tu můžete nyní vytvořit přímo v portálu provozovatele. Buď zadáním souřadnic, nebo vyklikáním přímo do mapy. Případně to jde určitou kombinací, kde zadáte souřadnice a dopadovku pak upravíte v mapě.
Velkou výhodou portálu provozovatele je taky možnost následné komunikace s ÚCL. Po odeslání žádosti vám úřad buď vaše OkP schválí a vyzve vás k uhrazení poplatku, nebo vám navrhne úpravy. V případě, že se ÚCL nebude cokoliv zdát, vyzve vás k doplnění informací. Místa, kde je potřeba udělat nějakou změnu, jsou pak v portálu provozovatele označena oranžovými vykřičníky.
V případě, že bude chtít ÚCL upravit vaši dopadovou oblast, bude úprava v mapě označena modrou barvou. Pokud souhlasíte s navrhovanými úpravami, stačí je pouze přijmout a budete vyzváni k platbě. V případě, že s návrhem nesouhlasíte, budete muset postupovat dále klasicky, tedy bez dalšího využití portálu provozovatele.
S novým rokem přichází i několik zajímavých změn v droní
legislativě a pravidlech pro létání s drony. Nejvýznamnější je možnost
žádat o nový typ povolení OkL a létat na jeho základě i v HOP
v rámci kategorii OPEN. Další podrobnosti pro vás intenzivně zjišťujeme.
Jak určitě víte, nedávno jsme se zaměřili s naším týmem na pravidla
pro létání s drony v Asii. Dnes sice přeletíme oceán do “Nového
světa”, ale stejně jako minule se zaměříme hlavně na pravidla pro
menší cestovatelské drony, které jsou přece jen pro světoběžnictví
nejpraktičtější a týká se jich často nejméně pravidel a omezení.
V Čechách na Nový rok klepeme kosu, a tak mnoho dronařů plánuje přes
zimu spojit příjemné s užitečným – třeba vyrazit do jihovýchodní
Asie s dronem a během koupačky nakropit i nějaké boží snímky. Jak je to
ale s pravidly pro létání s drony v Asii a v nejoblíbenějších
asijských destinacích českých dronařů? Zkusíme se zaměřit na pravidla
pro malé drony, které s sebou na cesty tak rádi vozíme.
Každý detail profesionálního stabilizátoru DJI RS
3 přináší tvůrcům i nezávislým týmům flexibilní a efektivní
zážitek z natáčení. Je lehký a elegantní, s profesionální
stabilizací a efektivním ovládáním pro větší tvůrčí svobodu a
nekonečné možnosti. Inženýři si dali záležet především na tom, abyste
mohli začít natáčet okamžitě bez složitého nastavování.
Cestujete letadlem a chcete se vyhnout nepříjemnostem při kontrole? Pořiďte
si ohnivzdorný obal na tři baterie DJI Mavic Mini / Mini 2 / Mini 2 SE / Mini
SE. Obal využijete nejenom při cestování letadlem, ale i při běžné
přepravě nebo pro bezpečné uložení baterií. Ochraňte baterie, sebe a
své okolí díky bezpečnostnímu obalu.
DJI Matrice 100 je flexibilní programovatelná platforma, kterou lze
optimalizovat pro oblasti komerčního nebo vědeckého využití i zábavu.
Kvadrokoptéra se pyšní vynikajícím výkonem, propracovaná konstrukce je
vyhotovena z kvalitních materiálů, díky nimž odolá i v extrémních
podmínkách. Sestavení Matrice 100 je snadné a ultra rychlé – během
pár minut je připravena k letu. Do vnitřní výbavy spadají vysoce přesné
střídavé motory, GPS, video přenosový systém DJI Lightbridge a vyspělá
řídící jednotka N1.
Pro nezbytnou údržu se vám hodí tato speciální sada nářadí pro drony
řady DJI Spark, Mavic series a Phantom. Pouzdro s nářadím je současně
skladné a můžete ho přibalit téměř do jakéhokoliv přepravního obalu a
mít tak jistotu i na cestách. Sada obsahuje držák pro 24 kusů hlav
různých typů šroubů.
DJI RS 4 Pro přináší vysoce výkonný stabilizátor pro filmaře,
integrující se s řídicím systémem DJI Focus Pro a DJI Transmission.
S nosností 4,5 kg, výkonnými uhlíkovými rameny a podporou pro
vertikální snímání je ideální pro filmové a televizní produkce,
rozšiřující možnosti kreativní tvorby. S robustním výkonem, plynulým
vyvažováním a vysoce kvalitním designem je RS 4 Pro vlajkovým modelem pro
profesionály
DJI Air 3 je kompaktní skládací dron se 2 výkonnými kamerami –
širokoúhlou kamerou a střední telekamerou s 3násobným zoomem. Užijte si
lety s maximální dobou letu 46 minut, snímání překážek všemi směry a
přenos videa pomocí nejmodernější techologie DJI O4. Zachyťte úchvatné
detaily jakékoli scény pomocí 48MP fotografií ze dvou kamer a 4K HDR videa.
V této variantě DJI Air 3 Fly More Combo získáte vedle dronu získáte
i další praktické příslušenství navíc a profesionální ovladač
s vestavěným displejem.
Jak jsme správně tušili v posledním leaku – DJI Air 3 je tady! A k němu pořádně šílená recenze, testování a unboxing na statku. 🤪 S novým rekordním doletem 46 minut je DJI Air 3 snad ten nejsilnější hráč na scéně. Pojďme na to kouknout!